קיימים סוגים רבים של אוזניות אולפן - בשורות הקרובות נסביר את ההבדל ביניהן
בזמן בחירת אוזניות אולפן עלינו להתחשב בכמה פרמטרים:
אוזניות אולפן מקצועיות מתחלקות לשני סוגים עיקריים:
1. אוזניות אולפן "גב סגור" Closed-back
בעלות מבנה אקוסטי אטום ומבודד, שמבטיח בידוד מירבי מהסביבה יחד עם איטום כלפי חוץ, מה שאומר שגם אם תשמעו מוזיקה בעצמה גבוהה, הסאונד לא יזלוג החוצה. אוזניות מסוג זה מאפשרות הקלטה עם מיקרופונים רגישים (קונדנסרים) מבלי לחשוש שהסאונד של הפלייבק יזלוג החוצה ויכנס להקלטה דרך המיקרופון כמו גם מאפשרות עבודה במקומות רועשים (דיג׳יים או אנשי הגברה לדוגמא, יבחרו אוזניות בעלות גב סגור עם איטום גבוה) על מנת שהסאונד החזק מבחוץ לא יפריע להם לשמוע את מה שמתנגן דרך האוזניות אולפן שלהם.
2. אוזניות אולפן ״גב פתוח״ Open-back
בעלות מבנה אקוסטי פתוח, ולכן אינן מציעות בידוד לצורכי הקלטה. יתרונו של גב פתוח טמון בצליל אוורירי ורחב יותר, הן מאפשרות לאוזן "לנשום" ומקלות על האוזניים בזמן האזנה ממושך, אוזניות מסוג זה מהוות מקור מעולה לרפרנס בנוסף למוניטורים ומתאימות לעבודה מתמשכת של אנשי אולפן, מיקס ומאסטרינג בעיקר לאור העובדה שהן מדמות סאונד ״טבעי״ יותר ולא מבודד.
בדומה למוניטורים אולפניים, אוזניות אולפן מקצועיות ישאפו להיות ״שקופות״ ככל האפשר על מנת לאפשר למפיק, איש הסאונד, המוזיקאי או הדיג׳יי לשמוע את הסאונד בצורתו הנקייה ביותר, כך הוא יוכל לטפל בו ולהבטיח שישמע טוב בכל מערכת שמע.
מעבר לסאונד של אוזניות האולפן נבחן גם את צורתן החיצונית.
במקרה זה, נחלק את עולם אוזניות האולפן המקצועיות לכמה סוגים עיקריים:
1. אוזניות אולפן Over-ear
צורתן גדולה ונוחה ומקיפה את אפרכסת האוזן. אוזניות מסוג זה יהיו נוחות ופחות ״לוחצות״ על הראש ויאפשרו עבודה רציפה לאורך זמן.השימוש העיקרי של אוזניות אולפן מסוג זה יהיה באולפני הקלטות, אצל מפיקים מוזיקליים ואנשי מיקס ומאסטרינג.
2. אוזניות אולפן On-ear
בהן הקפסולה של האוזנייה מתיישבת על אפרכסת האוזן. באוזניות אלו יעשו שימוש דיג׳יים שצריכים אוזניה קטנה יחסית שמאפשרת תנועה חופשית עם האוזנייה על הראש או על הצוואר תוך מעבר זריז בין מצב האזנה של השיר הבא למצב בו ידי הדיג׳יי פנויות לבצע מיקס.
מפיקים, סאונדמנים ואנשים אולפן רבים יעשו שימוש באוזניות מסוג זה גם כן, תלוי בנוחות ובהעדפה האישית של כל אדם.
3. אוזניות אולפן In-ear
אם מדברים על אוזניות In-ear בסקאלה המקצועית, מדובר באוזניות מוניטוריות לבמה. כאלה שנכנסות לפנים האוזן ומוחזקות עם ״Hook״ למניעת נפילה של האוזניות מהאוזן. אוזניות מסווג זה יספקו טווח תדרים רחב ומפורט כדי שהאומן על הבמה יוכל לשמוע את המיקס המלא של כל הנגנים שאיתו ישירות לאוזניים בצורה נקיה. בנוסף, אוזניות In-ear מוניטוריות לרוב ישמשו גם כאטמי אוזניים וינמיכו את הווליום הגבוה שעל הבמה באוזני האמן.
כשאתם מגיעים לחנות לבחון אוזניות אולפן מומלץ להגיע עם כמה שירים שאתם מכירים טוב. כאלה שאתם יודעים בדיוק איך הם נשמעים בכמה מערכות שמע.
בזמן ההאזנה לאוזניות אולפן, נסו לשים לב לחלוקת התדרים שמספקת האוזניה. הרגישו האם האוזניה נוחה לכם וזיכרו שאוזניות אולפן הן אוזניות שתעשו בהם שימוש רציף לאורך זמן, כך שאי אפשר להתעלם מההרגשה שלהן על האוזניים.
בכל הסניפים שלנו תמצאו דגמים מובילים מחברות כמו - Yamaha, AKG, Tascam, Zoom פתוחים לתצוגה ולהתנסות שלכם.
גשו עוד היום לסניף הקרוב אליכם וצוות המומחים שלנו ישמח לעזור לכם למצוא את אוזניות האולפן המושלמות עבורכם.