מוניטורים אולפניים הם רמקולים שנועדו לשימוש אולפני-מקצועי
כדי שנוכל להבין מה זה אומר, נסביר את ההבדל בין מוניטורים אולפניים לרמקולים רגילים.
רמקולים שמיועדים להאזנה יום-יומית יהיו בעלי סאונד עגול ומחמיא יותר כדי לאפשר למאזין הנאה מוגברת בזמן האזנה. הכוונה היא שברמקולים כאלה יהיו הגברי תדרים מסויימים (-את המושג ״Bass Boost״ לדוגמא, אפשר לשמוע הרבה כשמדברים על רמקולים להאזנה יום-יומית) שיחמיאו לשירים שבוקעים מהם.
בשונה מרמקולים לשמע ביתי ושימוש יום-יומי, מוניטורים אולפניים יהיו מדוייקים יותר ובעלי טווח תדרים מלא.
בעיקר לאור העובדה הפשוטה וההגיונית שכשמפיק מוזיקלי או איש מיקס יושבים לעבוד באולפן, הם חייבים שהמוניטורים האולפניים עליהם הם עובדים יהיו מדוייקים ולא "יחמיאו" לסאונד, כדי שיוכלו לעשות את כל הכיוונים הקטנים והמניפולציות על הסאונד כדי להבטיח שישמע טוב בכל מערכת שמע.
מוניטורים אולפניים ישאפו להיות כמה שיותר ״שקופים״ וניטרליים ולא יחמיאו או יאדירו את הסאונד או תחום תדרים מסויים.
אז איך בוחרים מוניטורים אולפניים שיתאימו לצרכים לכם?
קיימים המון סוגים של מוניטורים אולפניים והבחירה לפעמים עשויה להיות קשה ומבלבלת, לכן אנחנו ממליצים להתחשב בכמה גורמים לפני קנייתם:
1. מה התקציב שלי לרכישת מוניטורים אולפניים?
הגדרת סכום מדויק אותו אנחנו מוכנים להשקיע במוניטורים אולפניים ימקד אותנו בכמה דגמים ספציפיים שיתאימו לטווח המחירים שלנו, ואז הבחירה תהיה קלה יותר.
2. מה גודל החדר בו אמקם מוניטורים אולפניים?
לגודל החדר יש משמעות רבה ברגע שחושבים על רכישת מוניטורים אולפניים.
מוזיקאים רבים בתחילת דרכם נוטים לחשוב שככל שהמוניטורים האולפניים יהיו גדולים יותר, כך הסאונד הבוקע מהם יהיה טוב יותר. אך הדבר לא בהכרח נכון. השמע של המוניטורים האולפניים מושפע מאוד מהחדר בו הם ממוקמים ומההדהוד וההחזרים שנוצרים מהקירות, התקרה, הרצפה וכל אלמנט שנמצא בחדר.
לכן, אם נבחר מוניטורים אולפניים גדולים מידי לחדר בו נעבוד יווצר עומס של תדרים נמוכים, תדרים עומדים ו״בוץ״ במיקסים שלנו.
מנגד, מוניטורים אולפניים קטנים מידי לחדר בו אנחנו עובדים עלולים ליצור תמונת סאונד מאוד ״רזה״ ודלה.
3. מהו המשטח עליו אמקם מוניטורים אולפניים?
גם למשטח עליו נעמיד מוניטורים אולפניים יש חשיבות רבה. אם נמקם אותם על שולחן העבודה שלנו, יווצרו החזרים ו״רזוננסים״ מהפלטה העליונה של שולחן העבודה וזה עלול לפגוע בצורה בה נשמע את הסאונד ובסופו של דבר גם בצורה בה נפיק מוזיקה או נעשה מיקס.
מומלץ למקם מוניטורים אולפניים על סטנדים ייעודיים לכך כדי שנוכל להפיק מהם את המיטב, אך לא תמיד מתאפשר הדבר עקב חוסר במקום. קיימים פתרונות גם לזה כמו משטחי בידוד אקוסטיים שימוקמו על השולחן, ועליהם ימוקמו המוניטורים או כמובן גם סטנדים שולחניים.
מיקום מוניטורים אולפניים באולפן
מומלץ להתחשב בכמה דברים בזמן מיקום המוניטורים באולפן:
1. צורת החדר
במידה וחדר העבודה שלכם בנוי בצורה מלבנית (לדוגמא 3 מ׳ על 4 מ׳) מומלץ למקם את עמדת העבודה שלכם במרכזה של אחת הפאות הצרות של החדר (אם נחזור לדוגמא שלנו, נמקם מוניטורים אולפניים ועמדת עבודה באחת מהפאות הצרות של 3 מ׳).
2. כיוון מוניטורים אולפניים ביחס למאזין.
מוניטורים אולפניים נבנו בצורה כזו שהסאונד המיטבי מהם יגיע לאוזני המאזין לכן נמקם אותם במרחק שווה זה מזה ובמרחק שווה מהמפיק וניצור משולש בין שני המוניטורים האולפניים למפיק שמאזין (Sweet Spot). את המוניטורים האולפניים נכוון לכיוון המאזין ולא מקבילים לקיר.
המרחק בין שני המוניטורים האולפניים והמאזין ישתנה בהתחשב בסוג וגודל המוניטורים וגודל החדר בו הם ממוקמים.
3. גובה מוניטורים אולפניים.
הגובה האידיאלי למוניטורים אולפניים יקבע בצורה כזו בה החלק שבין הטוויטר לוופר (בין האלמנט העליון לתחתון) יכוון לגובה האוזניים. כך נוכל להבטיח שמיעה של טווח התדרים המלא שמציעים המוניטורים שלנו.
בעמוד זה תוכלו למצוא מגוון רחב של מוניטורים אולפניים בשלל גדלים ומחירים.
להתייעצות נוספת לבחירת מוניטורים אולפניים לשימוש האישי שלכם ולהתאמתם לגודל חדר העבודה שלכם אתם מוזמנים לפנות לסניף הקרוב לביתכם והמומחים שלנו ישמחו לעזור לכם.