אקוסטיקה לאולפן - בואו נשפוך קצת אור על נושא
נציין שאקוסטיקה לאולפן הינה מדע מדויק לחלוטין שמחושב בצורה מתמטית מפורטת.
על מנת להבין את חשיבות האקוסטיקה לאולפן נצטרך להבין את צורת ההתנהגות של גלי הקול.
הקול הוא סוג של גל שמתפזר בצורה של 360 מעלות לכל כיוון (לדוגמא: אם אדם ידבר עם הגב אליכם, עדיין תשמעו את קולו גם אם מקור הסאונד או במקרה הזה - הפה, לא נמצא בכיוון שלכם).
גלי קול שונים באורכם ובעוצמתם בהתאם לגובה הצליל ולעוצמתו.
בדומה לגלי אור, ברגע שמתנגש גל הקול באלמנט מסויים (כמו קיר לדוגמא) הוא יוצר החזר בזווית הנגדית.
המוח האנושי מפרש גלי קול וצלילים כחוויה פסיכו-אקוסטית, שהיא בעצם הצורה בה הצליל נתפש על ידי בני אדם או בעלי חיים.
בני אדם שומעים טווח תדרים שנע בין 20Hz-20kHz (בעלי חיים כמו כלבים ודולפינים יכולים לשמוע מעבר לטווח הזה. זה מסביר את התופעה שבני אדם לא יצליחו לשמוע משרוקיות לכלבים מכיוון שהתדר שהן מפיקות גבוה מהסקאלה שהאוזן האנושית יכולה לשמוע), ככל שעולים בגיל טווח התדרים יורד ואיתו גם השמיעה.
איך אקוסטיקה לאולפן מתקשרת לכל זה?
אחרי שהבנו כיצד המוח האנושי מפרש צלילים ותדרים, נוכל להבין את חשיבות האקוסטיקה לאולפן.הצלילים שבוקעים מהמוניטורים יוצאים בצורה של 360 מעלות לכל כיוון (לא רק לכיוון אליו מכוון הרמקול אלא גם לתקרה, לרצפה ולקירות). התדרים מתנגשים בקירות ובכל אלמנט שיש בדרך ויוצרים החזר בזווית נגדית.
תדרים בחדר שלא יטופל אקוסטית ישתוללו וינועו לכל עבר ויצרו המון ״תדרים עומדים״ והחזרים מוקדמים של התדרים מהקירות שקרובים לרמקול ויעוותו את הצורה בה האוזן שלנו תפרש את הצליל.
בזמן תכנון האולפן חשוב ליצור ״שבירה״ של החדר, כלומר ״לשבור״ את צורתו המלבנית או המרובעת כדי שגלי הקול יפגעו באלמנטים בזויות שונות וימנעו גלים עומדים.
זו הסיבה אגב שמוצרי אקוסטיקה לאולפן מעוצבים בצורה מיוחדת כזו כמו של ״קרטוני ביצים״ או כל מיני ספוגים עם זוויות.
איך בוחרים אקוסטיקה לאולפן?
תחילה נבחן את גודל החדר, לכל גל קול יש אורך וכתוצאה מזה עקומת התדר תשתנה בהתאם לגודלו ולצורתו של החדר.
נצטרך להתחשב גם בחומרים מהם בנוי החדר. לכל חומר יש דחיסות ומשקל משלו והם משפיעים על הצורה בה גל הקול חוזר אחרי פגיעה בקיר (בדומה לגל אור, אם תכוונו פנס לקיר, תקבלו החזר מסויים של אור, לעומת זאת אם תכוונו אותו למראה או זכוכית תקבלו החזר חזק יותר). למיקום הרמקולים באולפן יש חשיבות רבה וכמובן שזה משתנה בין חדר לחדר אך אם מדובר בחדר שצורתו מלבנית, מומלץ למקם אותם במרכז של אחת הפאות הצרות.
לרוב, הטיפול הראשוני לאקוסטיקה לאולפן יעשה על ההחזרים המוקדמים (Early Reflections) שאלן הם החלקים הראשונים בהם פוגע גל הקול הבוקע מהמוניטור בקיר ומחזיר אותו אלינו.
במקומות אלו נמקם דפיוזרים ותמונות אקוסטיות כדי שנוכל ״לשבור״ את צורתו השטוחה של הקיר ונגרום לגלי הקול לנוע בצורות שונות.
אלמנט נוסף בו נתמקד בכל הקשור לאקוסטיקה לאולפן הוא לוכדי בסים (או ״מלכודות בס״).
אלה מוצרי אקוסטיקה לאולפן שאחראיים על טיפול של התדרים הנמוכים שנלכדים בפינות החדר.
בטיחות באולפן זה נושא נוסף שחשוב להזכיר, קיימים היום בשוק מגוון עצום של מוצרי אקוסטיקה שלרוב יהיו עשויים מחומרים דליקים ועלולים להתלקח מחשיפה לשמש (שיכולה להיכנס דרך חלונות החדר לדוגמא). בין מותגינו תמצאו את ענקית האקוסטיקה Auralex שמתמחה ביצור מוצרי אקוסטיקה למגוון שימושים ומייצרת את מוצריה מחומרים בטיחותיים לחלוטין משריפה והתלקחות.
בסניפי הרשת שלנו תוכלו למצוא שלל פתרונות אקוסטיקה לאולפן הביתי, המקצועי וגם לאלו מכם שעובדים בחללים קטנים או בדירות שכורות ולא יכולים לאפשר מיקום קבוע של אקוסטיקה על הקירות ישמחו לגלות שיש לנו מגוון של מוצרים ניידים לאקוסטיקה לאולפן שאפשר למקם ולהזיז בקלות.
זכרו שלא משנה כמה יקר וטוב הרמקול שלכם, כל עוד הוא ינגן בחדר שלא טופל אקוסטית, לא תוכלו לשמוע ולנצל את יכולותיו עד תום.
להתייעצות נוספת לגבי בחירת אקוסטיקה לאולפן אתם מוזמנים לפנות לסניף הקרוב אליכם והמומחים שלנו ישמחו לעזור לכם.